BACHELOR EKSAMEN - tips & råd

En Portør er en specialist

portoer

Mit navn er Andreas, og jeg arbejder som portør på Sjællands Universitetshospital Roskilde. Grunden til at jeg skriver til jer, er for at I kan blive informeret om hvad der sker med jeres portører. De fleste af jer er nok gjort bekendt med, at over 1000 portører de seneste dage har valgt, at nedlægge arbejdet rundt omkring i landet. De færreste ved dog hvad strejken egentlig handler om. I medierne fortæller de gladelig om at strejken mest handler om, at portørerne ikke ønsker at få pålagt rengøringsopgaver, og om den tvungne uddannelse til serviceassistent.

Men denne konflikt handler ikke om rengøringsopgaver, den handler om vores faglighed, og det ansvar vi føler at vi har for at tilbyde patienterne på sygehusene den bedst mulige behandling.

Mange ved hvad en portør er, men de færreste ved faktisk hvad vi laver.

Som portør er man SPECIALIST. Man er SPECIALIST i at lejre en dårlig patient bedst muligt, for at patientens tilstand ikke forværres. Ydermere har vi et indgående kendskab til lejringer af patienter på operationsstuerne, trombolysestuerne mm.

Man er SPECIALIST i håndtering af diverse redskaber til blandt andet genoptræning, redskaber på traumestuen, redskaber i forbindelse med genoplivning og respirationsstop og meget mere.

Man er SPECIALIST i at give avanceret hjertestops behandling, og det er alene VORES opgave at give effektiv hjertemassage på SAMTLIGE sygehuse, landet rundt.

Man er SPECIALIST i omgang med psykisk syge patienter, hvorfor det oftest er os der bliver tilkaldt, når patienter bliver udadreagerende. Jeg tillader mig at mene, at vi som portører udfører et stort stykke arbejde og gør en stor forskel under disse behandlinger.

I Region Sjælland har man valgt, at lade serviceassistenter overtage vores opgaver på samtlige sygehuse i regionen. Det er med ord som; alsidighed, fleksibilitet, effektivisering osv, at man prøver at sælge konceptet som værende en opgradering.

Det er vi portører, og mange andre faggrupper STÆRKT uenige i. Som det ser ud nu, bliver de nyuddannede serviceassistenter efter vores opfattelse ikke udannet grundigt nok i vores arbejde.

Serviceassistentuddannelsens opbygning er, som det ser ud nu, en rengøringsuddannelse, med fokus på rengøring og hygiejne. Portørdelen af uddannelsen omfatter pt. kun 5-10% af uddannelsen. Regnet om i uger, er det kun omkring 4-5 uger, hvoraf kun 2 af ugerne er praktisk erfaring. De nyuddannede serviceassistenter vi modtager i Region Sjælland, mangler, efter vores mening, viden om patienter, og håndtering af dem. Dem jeg har snakket med har intet/meget lidt lært om; Basal luftvejshåndtering, avanceret genoplivning, lejring, sygdomslære, den akutte patient, ABCDE-princippet mm. Det føler vi som portører ikke er godt nok, for at kunne bestride det brede spektrum af opgaver vi udfører.

Så kære plejepersonale, vi beder om jeres støtte i vores kamp for at beholde vores SPECIALE.

MVH. Andreas Frankner Pedersen.


Følg mig på Facebook her: Thedanishnurse

.. og på min Instagram her: Thedanishnurse

21 kommentarer

  • Jon

    Det er lige så meget det at man kommer over på en anden overenskomst med ringere arbejds- løn- og pensions vilkår som der skal kæmpes imod

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Line

    Rigtigt godt skrevet Andreas. Og Jons opfølgning her i kommentarfeltet er også en god pointe. I alle andre fag, specielt sygeplejen, går man efter bedre og mere specialisering, for optimering af pleje, med pt. I fokus, så hvorfor ikke indenfor jeres felt

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Mie

    Det samme gælder også for de service assistenter der tidligere arbejdede med rengøringen. De kunne sikre at operationsstuen var ordentlig ren inden patienter skal under kniven. Det er farligt for vores sundhedsvæsen at nedbryde fagligheden for at sparre. Det er ikke personalet der skal sparres på. Ordentlig rengøringen, ernæring, træning, og lejring er af stor betydning for resultatet af den indsats der ydes af læger, sygeplejersker mv.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Lis Povlsen

    Dine kommentarer rakker nef på serviceassistenterne, det bryder jeg mig ikke om. Sandheden er, at en serviceassistent også er uddannet til bla. at lejre patienter og fuld ud i stand til, at tage sig af patienterne. Jeg har selv været serviceassistent på et stort sygehus og ved hvad jeg taler om, så jeg synes i lynhurtigt skulle gå i arbejde igen — netop til gavn for at sygehuset kører optimalt og patienternefår en god behandling.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Bente

    Specialist bliver man med erfaring, hvilket vi alle kan få.😎

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Eva

      Så simpelt er det nu ikke.
      Specialisering ligger i uddannelse. Nogle bliver uddannet til at varetage et specialistjob, andre til at kunne arbejde mere generaliseret. Serviceass er generalister, i kan lidt af hvert. De praktiserende læger er også generalister, hvorimod en kirurg er specialist.
      En portør, som kan en masse på et enkelt, men vigtigt felt, er også specialist, som Andreas skriver. En serviceassistent kan en masse andet, han ikke kan, men til gengæld har han en dybere viden på et livreddende område.
      Alle bliver dygtigere til sit fag med erfaringen.
      Hvis Danmark var skruet sådan sammen, at vi skulle vente på, at folk blev specialiseret med erfaringen – så ville der ske en hel del fejl i mellemtiden.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Eva

      Jeg har været sygeplejerske på en hospitalsafdeling i 12 år, og den tryghed, det giver, når 2 stærke portører overtager ved et hjertestop, er uforlignelig. Det kører bare snorlige, og alle kender deres plads.Det er professionalisme, og det er en daglig tryghed at arbejde under forhold, hvor man stensikkert ved, at der kommer sådan to toptrænede mennesker løbende, når du har kaldt en gang.
      Eller når en falden pt skal løftes på plads.
      Jamen, undskyld altså, men kommer der 2 serviceass., så må jeg ofte selv hjælpe til med at løfte og lejre.og blive og dirigerer og forklare, og det har jeg bare ikke tid til.
      Portører har bare en overlegen styrke i et kvindefag, de har en massiv kompetance særligt indenfor det livsreddende, og man oplever dem bare ikke i tvivl og usikre.
      Serviceass. gør et fremragende stykke job indenfor deres spidskompetencer, men lejring, håndtering af demente/psykisk syge og særligt livsreddende arbejde er ikke deres spidskompetence på samme måde. Det kan gå, men man er ikke som medpersonale tryg, og den utryghed kan brede sig til patient og omgivelser.
      Den her fagdebat har at gøre med generalist henholdsvis specialist.
      En serviceass er en uddannet generalist, dvs en, der kan lidt af hvert. Det er ikke dårligt; en praktiserende læge er fx også en generalist, der ved behov sender folk videre til en specialist.
      En portør er uddannet specialist; han kan en masse på et unikt, og i dette tilfælde livsreddende område. Han har en dybere kompetance indenfor få ting, og det kan han altså så bare til fulde.
      Til de serviceass., der bliver fornærmede her: i kan en masse generelt, som der også er brug for. Portørerne kan noget specielt indenfor det livsreddende område, og det kan de altså på et højere niveau og med en dybere viden, og det er vel ikke noget skidt? Det kan man jo se af vægtningen af områder i jeres uddannelser, og man kan se det af de oplevelser, vi andre som medkollegaer har i praksis. Hvorfor ikke støtte dem? De ER et udsat speciale, og politikerne ser sparemuligheder uden at vide, hvilke livsreddende kompetencer de vil skære i.
      Kære serviceass., i er et fag i fremgang. I skal nok få jeres bid af kagen. I HAR en stor del af kagen!
      Vi skal bevare vores specialister. Viden og kompetancer skal der værnes om, det er til gavn for os alle.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Christina

    Hvor er det flot skrevet Andreas! Selvom vi savner jeres arbejde oppe på afdelingen så støtter vi jer 100 %
    Det er utrygt ikke at vide om vi i fremtidens serviceassistent, kan regne med de skarpe kompetencer portørerne idag besidder. Utrygt både for os som sundhedspersonale men også utrygt for patienterne.
    Hvad skulle vi have gjort uden din hjælp Andreas da vi kaldte hjertestop en morgen. Du var der indenfor få minutter og overtog hurtigt hjertemassagen samt overblikket indtil holdet ankom. Det var trygt at en person med større kompetencer end jeg selv havde indenfor hjertestop, kom og tog tesen. Faktisk var det mit første hjertestop som forholdsvis nyuddannet sygeplejerske. Tak for din og de andre portørers fantastiske arbejde og hjælp i de situationer hvor vi ikke altid selv kan klare det! 🙏🏼
    Vi hepper på jer, og jeg er sikker på vi ikke er de eneste 👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Didde

    Jeg vil gerne knytte en kommentar til dette her… Jeg er uddannet Serviceassistent, men kan ikke nikke genkendende til noget at det du siger; Jeg kan lejre på lige fod med portør, jeg kan avanceret HLR, jeg kan traume, samt spining og lægge halskrave.
    Jeg kan varetage luftvejene, lave en ABCDE Vurdering, jeg kan lægge folk på CGS skala hvis jeg får brug for det, Jeg bruges jævnligt til fast vagt, og psykisk første hjælp, jeg er daglig i kontakt med voldelige og Psykisk syge patienter. Jeg lejre og forflytter patienter på lige fod med portør. Undskyld mig, men hvad er det en pisse selvglad portør kan som en pisse dygtig serviceassistent ikke kan. Der er ikke noget af det overnævnte vi ikke kan, det er jo bare de små hverdags ting vi laver hver dag?

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Andreas

    Tak for alle kommentarerne. Både dem af jer som støtter os, og dem som ikke gør..

    Til jer der synes at jeg taler negativt om serviceassistentuddannelsen og rengøring, kan jeg blot fortælle at samtlige portører på mit arbejde har en kæmpe respekt for serviceassistentuddannelsen som rengøringsuddannelse. Vi har en kæmpe respekt for rengøringen.

    Det jeg har valgt at skrive.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Andreas

    Tak for alle kommentarerne. Både dem af jer som støtter os, og dem som ikke gør..

    Til jer der synes at jeg taler negativt om serviceassistentuddannelsen og rengøring, kan jeg blot fortælle at samtlige portører på mit arbejde har en kæmpe respekt for serviceassistentuddannelsen som rengøringsuddannelse. Vi har en kæmpe respekt for rengøringen.

    Det jeg har valgt at skrive er UDELUKKENDE mine egne personlige oplevelser. Og de serviceassistenter vi modtager føler vi ikke lever op til portør-standarder. Det er mine egne iagttagelser som fagperson, og det kan ikke diskuteres.

    Mvh Andreas

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Lærke

    Jeg er sygeplejerske i en akutmodtagelse og stod med en pludselig voldsom udadreagerende patient igår. Der var jeg glad for at det var en portør og ikke en serviceassistent der kom mig til undsætning. Ikke et ondt ord om vores serviceassistenter. De gør et udemærket job inden for deres felt. Men de er ikke meget værd når vi har brug for beskyttelse i farlige situationer. Desuden er mange af dem for små til at yde ordentlig hjertemassage. Jeg har stor respekt for portørerne og jeg håber at de får lov at beholde deres job som de er idag.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Sørgen Larsen

    AK ja Andreas, et super godt skriv. I skal blive ved med at kæmpe for jeres specialer, for I er specialister. Jeg var selv portør i 34 år, hvor vi inden for de sidste 10 år begyndte at træde op ad stigen og få nogle specialopgaver lagt på faget. Jeg sad i nogle år i portørernes faglige udvalg og var med til at forme den nye portøruddannelse. Jeg var også fællestillidsmand i en del år, og allerede den gang måtte man forsvare portørjobbet. Jeg kan fortælle dig og de andre, at vi på et faggruppelandsmøde i Odense havde et kæmpe opgør med daværende FOA formand Poul Winkler. OUH skulle have portørerne lavet om til serviceassistenter og det kørte virkelig ad helvede til. En tog ordet fra talersolen og lænede sig ned mod Poul Winkler og spurgte: “Ved du Poul, hvad en god arbejdsdag er på OUH?” Næh, det vidste han ikke “Det er en sygedag” brølede taleren ham lige ned i hovedet.

    Derfor mit allerbedste råd “Hold Fast – kæmp med gode argumenter om, at det er et kvalitetssikrings spørgsmål og ingen med jeres kompetencer ønsker tilbageskridt. Og slutteligt forstår jeg i ikke Roskilde Sygehus´s administrerende direktør. I skal have seviceassistent uddannelsen for at styrke kontakten til patienterne. Den kontakt har kun portøren. Portøren er den første, der ser patienten og meget ofte også den sidste.

    Alt mulig held og lykke.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Adam

    Til alle jer som arbejder inden for det offentlig, i burde fandme bare ta jer sammen og komme ind i kampen. Jeg var på Hillerød sygehus for et par dage siden og der sad nok 40-50 mennesker i venterummet de 12 timer jeg var der, imens tøffede div personale rundt og hyggesnakkede.Så sad der den mest sure kælling i skranken og spurte hvad mit navn var (Jeg havde lige lagt mit kørekort foran hende og fortalt hende mit navn og cpr.nr) Mega flabet kælling som burde sendes til Syrien og fjerne landminer! Hun er nok typen der tager hjem til hendes kat og fortæller hvor hård en dag hun har haft.Man burde ansætte en som render rundt med en pisk og får personalet til at lave noget. Ligesom dengang i KZ lejrene – Hvis du sad stille blev du skudt! KOM IND I KAMPEN OG STOP JERES KLYNK!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Andreas

      Jeg vælger ikke at svare på din kommentar, da den stråler ad uvidenhed..

      Mvh Andreas 😊

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Troll Hunter

      Troll!!!

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Bettina

    Hospitalsserviceassstenterne på Herning sygehus bliver også kaldt til effektiv hjertemassage samt flere af de andre opgaver du omtaler….så Herning kan du godt springe over i din udtale om LANDET RUNDT……..men derudover…..Uden os, var der heller ingen sygehuse, for ingen sygehuse kan eksistere uden rengøring og så havde i heller ikke arbejde…..er uddannet hospitalsassistent og er stolt af det…..

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Andrras

      Det er selvfølgelig selvsagt at jeg i min “landet rundt” omtaler hospitaler, hvor der stadig findes portører.

      Og som jeg har skrevet længere nede i kommentarerne, er der bestemt INGEN portører der ser ned på rengøring.
      Tværtimod.

      Vi ser ej heller ikke ned på serviceassistentuddannelsen som rengøringsuddannelse. Igen tværtimod. Vi mener bare ikke at det er en portøruddannelse.

      Det vi kæmper for er at holde fagene adskilt, således vi kan forblive specialister og ikke generealister.

      Vi så meget hellere at vi blev opgraderet inden for vores EGET fag, som vi blev lovet for 2 år siden af de danske regioner.

      Du skal bestemt også være stolt af dit fag, ligesom jeg er stolt af mit.

      Jeg er bare ikke enig i konceptet..

      Mvh Andreas

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Kris

    Uden at der naturligvis er en direkte sammenligning, så minder denne her situation noget om ambulance vs. Paramediciner debatten for nogle år siden. Jeg er ikke ansat i sundhedsvæsenet, så jeg har intet i klemme, men ud fra et rent økonomisk synspunkt gav det mening at få paramedicineren på banen, og mig bekendt er der i dag ikke bare plads til begge faggrupper, men til sammen når de også langt flere udkald, uden at miste patienter, så mon ikke der blit skal findes endnu en win-win mellem faggrupperne, og så ser ender med at vi som patienter oolever en endnu mere glidende og professionel håndtering på de danske hospitaler. Det vælger jeg at tro på

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Lise

    Jeg arbejder selv på Roskilde sygehus (G73) og vi støtter jer! Vi har nogle super dygtige portører, som udstråler ro, styrke, professionalisme og altid med et glimt i øjet. Vi har også nogle virkelig dygtige og engagerede rengørings folk, men jeg har virkelig svært ved at se, at de mange små kvinder, vi har ansat i rengøringen, skulle kunne varetage de specialist opgaver som I gør. Jeg ønsker for jer, at I får held med forhandlingerne.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Andreas

      Hej Lise.

      Tak for din kommentar.

      Det er netop som du skriver, to forskellige faggrupper. Og det er ikke fordi at den ene er vigtigere end den anden.
      Vi er livsvigtige på hver sin måde.

      Dejligt med opbakning oppe fra jer af også.

      Mvh

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

 

Næste indlæg

BACHELOR EKSAMEN - tips & råd